Begin met het waarom (“”Start with Why””)

Inspirerende leiders weten waaróm ze doen wat ze doen. Leiders die het Waarom als uitgangspunt nemen zijn succesvoller, invloedrijker en innovatiever. Ze vormen een bron van inspiratie voor medewerkers en creëren loyale klanten. Simon Sinek laat in deze presentatie op TEDx zien dat organisaties beginnen met ‘Wat?’ en ‘Hoe?’ meestal niet toe komen aan ‘Waarom?’. Deze drie begrippen in de juiste volgorde: waarom, wat en hoe, vormen de zogenaamde ‘gouden cirkel’. Die de basis vormt van de theorie van Sinek. Zijn stelling is: ‘Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet’. Wie vanuit ‘waarom’ vertrekt inspireert zijn klanten en medewerkers voor lange termijn. ‘Wat’ en ‘Hoe’ staan daarentegen voor ‘manipuleren’ dat effect heeft op de korte termijn. Met manipuleren raak je het hoofd van mensen (‘Deze aanbieding kan ik niet laten lopen’) maar het waarom raakt ook het hart (‘Aan deze organisatie voel ik me verbonden’).